Thursday, October 20, 2011

Ahli Syurga vs Ahli Neraka

Assalaaaamu'alaikum!! ^__^

Apa khabar semua?? Di pagi yang indah ini, sambil menghirup udara nyaman dan segelas Nescafe, dengan kegembiraan kelas dibatalkan, cik Wardah menyenamkan jari-jemari yang dah gemuk ini di papan kekunci... Hehehe... Anda ada kelas?? Tak apa, boleh baca after kelas yeee...~ ;)

Okey, kisah ahli syurga dan ahli neraka... Cerita ni dapat dari seorang ustaz... Ya, ustaz cik Wardah leee... Semester ni, amik subjek tilawah.. Bayangkanlah, dah tahun 4, baru nak amik tilawah... Haha.. Alhamdulillah jugak lah amik tilawah di tahun 4 ni.. Huduh bebenor rupanya cara cik Wardah ni baca al-Quran... (Agak-agak sendiri laa... Hehehe..) Ustaz ni memang suka bebenor bercerita... Kisah-kisah pulak memang kadang-kadang sebijik kena kat batang hidung ni haaa~ Malu.. Malu.. ;)

Jadi al-kisahnya, ahli syurga dan ahli neraka ni, masing-masing cuba hendak melihat keadaan dan suasana di tempat pihak bertentangan... Ahli syurga nak tengok neraka, ahli neraka nak tengok syurga... Tapi, sepertimana  Allah telah menetapkan, ahli neraka takkan pernah dapat menjejak atau mendekati pintu syurga, begitu jugaklah di sebaliknya...



Jadi, setelah berbincang dan bermesyuarat, maka ahli neraka dan ahli syurga pon bersepakat untuk membina sebuah jambatan yang dapat menghubungkan ahli syurga dan ahli neraka.... Ahli syurga akan membina jambatan dari syurga sehingga hampir dengan titik yang akan mendekatkan jarak syurga kepada neraka, dan ahli neraka juga begitu... 

Maka, setelah beberapa lama, telah kelihatanlah jambatan yang dibina dari neraka oleh ahli neraka, hingga hampir ke titik di mana hampir dengan jambatan yang akan dibina oleh ahli syurga... Akan tetapi, hampa dan kecewanya ahli neraka apabila melihat, tiada langsung rangka jambatan yang dibina dari syurga... Mereka jadi tertanya-tanya, apakah sebabnya yang menyebabkan jambatan tersebut tidak dibina...

Jadi, mereka pon menghubungi ahli syurga...

"Roger- roger ahli syurga... Kenapa tak bina jambatan? Ada apa-apa masalah? Tiada bahan? Tak cukup kakitangan??

Ahli syurga pon menjawab....

"Bukan-bukan... Kenapa kita nak langgar larangan Allah? Kan Allah dah kata, ahli neraka takkan pernah boleh masuk syurga, macam tu jugak ahli syurga takkan pernah masuk neraka.. Jadi, buat apa kita nak susah-susah bina jambatan tu??"

Ahli neraka yang mendengar terasa bengang, marah dan murka... Maka, disebabkan mereka telah membina jambatan tersebut, mereka hendak juga menjengah ke dalam syurga, melihat nikmat-nikmat yang Allah dah kurniakan pada ahli syurga... 

Dan, apabila mereka beramai-ramai naik ke jambatan tersebut, maka, jambatan yang dibina itu dengan tidak semena-menanya, runtuh dan mereka semua kembali jatuh ke dalam neraka Jahannam........................

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JADIIIIIIIIII, kesimpulan yang ustaz buat daripada kisah ni, ahli-ahli syurga kan terdiri daripada ustaz-ustaz, ustazah-ustazah.... Kata ustaz, dulu ayah mertua beliau adalah seorang guru besar... Jadi, menurut pengalaman ayah mertua beliau nih, kalau di sekolah, yang paling tak berdisiplin adalah ustaz-ustazah.. Selalu datang lambat... (Realiti ini memang boleh dilihat ye...) Namun, ustaz-ustazah ni juga adalah golongan yang paling pandai bercakap... Paling hebat berpidato....

Contoh ustaz bagi, ustaz-ustazah ni sokmo lah bagi ceramah tentang Surah Al-'Asr.. Tau kan?? 

"Demi masa.. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.. Kecuali bagi mereka yang beriman dan yang beramal soleh.. Dan mereka yang saling berpesan-pesan dengan kebenaran dan mereka yang saling berpesan-pesan dengan kesabaran" (Al-'Asr: 1-3)

Jaga masa, jangan lewat, tepati masa, bla... Bla.. Bla.... Tapi, bila ada ceramah, mereka datang lambat... Langsung tak menepati dengan apa yang mereka sampaikan.. Na'udzubillahi min zalik.... 

Kesimpulan yang lainnya, ahli neraka ni pula terdiri daripada arkitek-arkitek, jurubina-jurubina dan jurutera-jurutera yang tidak amanah dalam pekerjaan mereka... Yang bila di dunia, bina bangunan tak cukup simen lah, sambil lewa, ambil riba' dan lain-lain... Sebab tu lah jambatan tu runtuh... Hehehehe....

Jadi, pengajaran yang boleh kita ambil daripada kisah ni ialah mempraktikkan konsep amanah dalam apa jua pekerjaan yang kita lakukan....

Dalam hadith Nabi S.A.W. yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Nabi S.A.W. telah bersabda:

"Tunaikanlah amanah kepada orang yang memberi amanah kepada engkau dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianati kamu.."
(Riwayat Abu Daud dan al-Tarmizi)

Walau siapa pun kita ni, kepercayaan itu sangat penting dalam kehidupan kita.. Tak kira kita ni baik ke jahat ke, 'alim ke jahil ke, besar ke kecik ke... Dalam kita melayari hidup, pasti akan ada seseorang yang paling kita percaya.. Pasti ada... Dan bila kepercayaan itu disalahgunakan, kita menjadi kecewa, kita menjadi hampa... Jadi, dengan itu, kita hendaklah bermula dengan diri sendiri... Jadi amanah, dan pegang kepercayaan orang pada kita dengan betul-betul... Jangan sampai suatu hari nanti, kita menjadi punca hilangnya kepercayaan orang terhadap manusia lain... Allahu a'lam... ^_^

Dah cukup lah menaip, panjang sangat dah ni.... Nak pergi kampus pula.... Ceria-ceria semua!! ^_^

p/s: Cerita di atas hanya mitos mungkin... Untuk menggambarkan realiti manusia hari ini.. Ambil iktibar, sama-sama muhasabah diri.. :)

4 comments:

cik nurussalwa said...

yep. betul. nak katanya. janganlah langgar apa yang Allah suruh buat & tak buat..
;)

azam said...

insyaallah...berusahalah mendapat keredhaanNYA

Addy said...

masyaAllah, penulisan yang begitu bermakna. =) thanks wardah. =)
sikit2 terasa lah, dah akan cuba amik yang positive2. especially bab pegang amanah kan. ^_^

MIMIE AIZA said...

bestlah entri ni

.:: Tinggalkan Debunga Di Sini ::.

Popular Posts

.:: Ding Dong ::.

Get widget here