Saturday, June 16, 2012

Anak-anak & Hiburan


Wow~ Dah sebulan tak update blog.. Sibuk final exam kononnya... Final semester lah katakan... Insya Allah, mudah-mudahan najah....

Dah hampir seminggu menternak lemak kat rumah ni.. Mana taknya, makan, masak, makan, masak, makan, makan, makan, makan, makan, daaaaan makan aje yang ada....

Sambil-sambil tu, tengok lah TV kan.. Maklumlah, cuti yang tak berapa nak pasti lagi masa depannya.... Jadi, penilaian semenjak jadi penonton TV tegar ni, terlalu banyak rancangan hiburan.. Anda semua lebih tahu.. Cik Wardah tengok iklan je.. Hehehe..

Google
Cuba tengok wajah-wajah bayi kat atas ni.. Nampak macam sama je kan?? Eh... Eh... Bukan itu isu nya di sini ye...

Ingat lagi tak hadith Nabi S.A.W. yang menceritakan tentang sucinya bayi yang baru dilahirkan?? Kalau tak ingat, mari cik Wardah ingatkan..

"Setiap bayi dilahirkan dalam keadaan fitrah (beragama Islam). Oleh itu, terpulanglah kepada ibu bapanya samada ingin menjadikannya Yahudi, Kristian atau Majusi" (Riwayat al-Bukhari)

Jadi, ibu bapa lah yang seharusnya mendidik mereka mengikut acuan mana yang ingin mereka hasilkan.. Jika Islam acuannya, maka Muslim lah anaknya.. Begitulah yang lain-lainnya...

Didikan mengikut acuan ini, haruslah berterusan sehingga ke usia remaja mereka... Jangan lah sekerat-sekerat jalan je...

Didikan juga harus seimbang antara fizikal, intelek dan juga rohani... Ada ibu bapa yang terlalu sibuk, tak sempat nak ajarkan anak tentang fitrah beragama, tentang pentingnya menjadi Muslim yang cergas fizikalnya, hebat inteleknya, juga kuat rohaninya... Hasilnya, anak-anak hanya hebat praktikalnya, namun gagal menangkap hikmah sebalik ajaran dan suruhan...

Berbalik pada kisah rancangan hiburan tadi... Disebabkan gagal terdidik ruh islamiyyah dalam diri anak-anak ni tadi, maka, anak-anak akan lebih tertarik dengan budaya hiburan yang melampau-lampau..

Ada pihak yang sibuk menarik hati-hati anak-anak ini tadi untuk menjadi artis dan selebriti di usia muda... Lainlah kalau rancangan seperti Adik-adikku yang mendidik anak-anak untuk menjadi pendakwah muda, atau rancangan seperti Mari Bertaranum, atau rancangan-rancangan realiti seperti Imam Muda dan Solehah...

Walaupun secara amnya, mereka ini juga terdedah dengan 'kerenah' dunia hiburan, sekurang-kurangya, ada juga hasil usaha untuk mendidik dan menarik semula hati anak-anak kembali kepada fitrah...

Harus kita ingat, hiburan adalah satu-satunya cara yang paling mudah bagi musuh Islam untuk menjatuhkan generasi Muslim... Melalui hiburan, anak-anak dilalaikan, dilekakan dan dikeraskan hatinya daripada tunduk dan patuh pada Yang Maha Esa....

Mari sama-sama kita renungkan kalam suci Allah ini, yang maksudnya:

"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka..." (Al-Baqarah: 120)

Ayat yang mudah untuk difahami.. Dari zaman dakwah Rasululllah S.A.W. lagi musuh-musuh Islam ni mencuba pelbagai taktik dan melahirkan pelbagai strategi untuk menjatuhkan umat Islam...

Jadi, ibu, ayah, bakal ibu, bakal ayah, nenek, atuk, abang, kakak, adik, saudara-saudari, apakah tindakan kita?? Apakah kita masih mahu berdiam diri??

Kalau tak mula dari sekarang, bila lagi??? :)

p/s: Dupdapdupdap tunggu result... 


2 comments:

cik nurussalwa said...

setuju2..

all the best with ur result sis (:

Husna said...

betul..melebtur buluh biarlah dari rebungnya...sesuai dgn entry akak baru ni rebung bercambah baik

salam perkenalan...

.:: Tinggalkan Debunga Di Sini ::.

Popular Posts

.:: Ding Dong ::.

Get widget here