Wednesday, November 2, 2011

November; Day 2: "Ustaz Kena Buatan Orang.."

Rabu, 2 November, telah termaktub sejak beberapa minggu yang lalu bahawa pada tarikh ini, satu article review untuk subjek Contemporary Issues in Usuluddin perlu dihantar dan juga peperiksaan pertengahan semester untuk subjek Islam and Modern Ideologies akan dijalankan.. Lebih mengejutkan apabila minggu lepas, Ustaz Tilawah mengumumkan bahawa pada tarikh ini juga perlu melangsaikan segala hutang-piutang hafazan surah dengan ustaz, atau, tiada markah untuk anda...

Al-kisah, malam sebelumnya (malam semalam laa) cik Wardah sangat bertungkus-lumus menyelesaikan article review yang perlu dihantar pada jam 10 pagi.. Dalam sibuk berusaha, kepala tak lari dari memikirkan peperiksaan yang akan dijalankan pada sebelah petang, masih belum terusik sedikit pon notanya... Tak kurang juga memikirkan tiga surah yang perlu diperdengarkan bacaan pada jam 9 pagi.. Namun, sedikit pon tidak merasa gentar atau bimbang.... Hampir jam 4 pagi, selesai menamatkan article review, dan terus menutup laptop dan suis lampu untuk tidur...

Pagi itu, sejam awal dari waktu yang dijadualkan untuk kelas, iaitu pukul 8 pagi, cik Wardah dah menghidupkan enjin kenderaan dan meluncur laju menuju ke kampus... Dalam kereta, sambil menanti jam 9, terus berusaha melancarkan hafalan surah al-Muddaththir... Dalam hati, redha jika ustaz hanya mahu mengambil markah setakat hari ni... 10 min sebelum jam 9, kaki menghayunkan langkah menuju ke kelas... Setelah beberapa lama menanti dengan penuh debaran, maka. tibalah ustaz di muka pintu..

Namun, kesemua kami terdiam sambil terkesima... Ustaz datang dengan memakai penutup mulut (yang macam doktor tu..) seraya berkata: "Siapa yang buat solat hajat minta saya sakit ni??" 

Semua diam.... Ustaz berjalan menuju ke mejanya sambil menyambung: "Markah hafazan awak, saya amik setakat yang ada je..."

Cik Wardah berkata: "Alaaa Ustaz... Kitorang belum putus asa lagi..." Kerana teringat ustaz pesan Isnin lepas, "Jangan putus asa.."

Ustaz tiba-tiba bercerita... 

"Ada suatu kisah, seorang pelajar menggunakan ilmu yang salah terhadap gurunya.. Al-kisah, pelajar ini memang tahu dan pandai sejenis ilmu tuju-tuju ni... Dan dia adalah pelajar baru di sekolah ni.. Suatu hari, sang guru berkata: 'Siapa tak bawa buku, berdiri atas meja..' Pelajar ni tadi, belum sempat beri penjelasan, disuruh berdiri atas meja.. Dia marah sangat dengan guru tadi, dan berdendam... Balik tu, dia buat solat hajat dan gunakan ilmu tuju-tuju tadi dan ditujukan pada sang guru... Setelah itu, sang guru, demam 3 hari... Tapi, pelajar tadi fail paper Matematik untuk SRP dia..."



Ustaz diam.... Dan memandang tepat ke arah cik Wardah dengan wajah yang berkata: 'Awak ke yang buat solat hajat??'.... Dengan lajunya, cik Wardah menggeleng.. "Tak... Tak ustaz... Bukan kitorang..." "Oh, bukan eh?? Baguslah macam tu.. Okey, tak apa... Saya bagi awak can, sampai lepas raya... Saya tak larat... Awak sign attendance, lepas tu boleh balik.."

"Shukran ustaz.. Selamat hari raya.." Cam biasa laa, cik Wardah kan... Loyar buruk.. KihKihKih... 

Pengajaran yang kita boleh ambil dari kisah ini, tak kira siapa jua yang buat kita marah, yang menyakiti kita, jangan sekali-kali kita membalasnya dengan perbuatan syirik... Mungkin di dunia Allah tak balas, tapi di akhirat nanti, pasti takkan terlepas... Apatah lagi pada seorang guru yang telah banyak berkorban untuk kebaikan kita... Tak berkat ilmu yang kita belajar, maka sia-sia sahaja bertahun-tahun menghabiskan wang membayar yuran... 

Ingatlah, antara semua dosa yang dilakukan manusia, dosa mensyirikkan Allah adalah yang paling besar dan takkan dapat pengampunan Allah... Na'udzubillahi min zalik...

Caranya mudah sahaja... Selalu muhasabah diri.. Jangan letak diri kita lebih daripada orang lain... Kerana pasti ada yang meletakkan diri mereka lebih dari diri kita.. Jadi, apa beza kita dengan orang-orang yang kita pandang rendah??? Allah dah berfirman, tak ada yang membezakan sesama manusia itu kecuali dengan taqwa.. 

Oh, dah jam 8.40 malam.. Harus berundur, mempersiapkan diri untuk peperiksaan esok... All da best self!! ^_^

p/s: "That because I wanna you to smile.. And to always keep smiling.." (Love is in the air...) 

1 comment:

al_hakim said...

bahaya jugak jadi cikgu ni kan..woo

.:: Tinggalkan Debunga Di Sini ::.

Popular Posts

.:: Ding Dong ::.

Get widget here