Tuesday, July 31, 2012

Sayangkan Anak, Tangan-tangankan...

Entri pengubat hari ni... Sudah buat salah di pagi-pagi hari ni.. T___T
Rabbana yassir wa la tu'assir... amiiiiin....


Hari ni, hujan lebat sangat pagi-pagi tadi.. Jalan pun luar biasa jem nya.. Dan, lewat lah juga sampai kat ofis.. Selalu dalam 7.45a.m da sampai, hari ni, pukul 8.00a.m baru sampai.. 

Macam biasa, hari-hari naik Camry berserta driver.. Haaa... Baru seminggu dua kerja dah ada driver.. Weee~ Mula-mula dulu, tak nak naik kereta orang, nak drive sendiri kononnya.. Tapi, mak tak bagi.. Rupanya, ada seribu satu hikmah yang Allah nak selitkan sepanjang perjalanan dalam sebuah Camry.. :)

Pagi ni, dapat satu lagi hikmah kehidupan yang Allah nak ajarkan pada cik Wardah.. Diajarkan melalui seseorang bagaimana sebenarnya menjadi seorang ibu.. 

Beliau adalah seorang yang berkerjaya, dalam masa yang sama, punya sebuah keluarga yang agak besar.. Anak seramai 4 orang pada ketika itu memberi kesukaran pada beliau untuk bekerja, dalam masa yang sama menguruskan rumah tangga di samping menguruskan pendidikan anak-anak...

Peristiwa berlaku ketika mana beliau sedang melipat pakaian di tengah malam sebelum tidur.. Memang dah menjadi rutin harian sebegitu akibat kekangan waktu di siang hari.. Tiba-tiba, suami beliau menegur,

"You ni kan, sibuk sangat melipat pakaian.. Cuba you bayangkan, baju yang you duk sibuk lipat tu, after 5 years, you akan buang kalau dah tak boleh digunakan.. Tapi, anak-anak you, kalau you tak didik betul-betul, tak ajar solat, mengaji dan lain-lain, boleh tak you nak buang diorang after 5 years nanti??"

Subhanallah.. Hebatnya seorang suami yang Allah kirim buat beliau.. Yang mengingatkan dalam kesibukan.. Yang melengkapi dalam kekurangan... (Dalam hati doa dapat juga suami macam tu.. Hehe)

Kan?? Banyak dah kisah-kisah orang yang mendidik anak menjadi orang hebat.. Rencahnya, mudah je.. Tanamkan cinta dalam hati anak-anak yang utuh buat Allah dan Rasul-Nya.. Didik anak-anak dengan tarbiyyah Islamiyyah yang dapat mendindingi anak-anak dari mudah runtuh dengan godaan dunia global... Ajarkan anak-anak kisah Rasul Penghulu Nabi-Nabi S.A.W., akhlak Baginda S.A.W. juga para sahabat... Praktiskan juga bersama mereka.. Insya Allah, ke mana sahaja bumi yang mereka pijak, tarbiyyah inilah yang akan mereka sebarkan.. Berkongsi cinta dengan semua yang mereka temui..

Akhirnya, membentuk baitul Muslim mereka sendiri dan melahirkan Ummah Islamiyyah sehebat Salahuddin al-Ayyubi, Muhammad al-Fateh, Rabiatul Adawiyyah dan barisan ahli syurga yang lain.. 

Kalaupun kita suatu hari sudah bergelar ibu atau ayah, tak punya banyak lagi masa untuk beribadah, niatkan dalam diri menguruskan semuanya kerana Allah.. Yang sukar akan Allah mudahkan, dan semua tu akan terhitung sebagai ibadah jua, insya Allah... 

p/s: Makin dekat penghujung, makin kuat Allah nak uji.. Dalam tu juga, makin Allah buka pintu rezeki.. Alhamdulillah.. :)

2 comments:

Lukluk Sofea said...

Besarkan tanggungjawab bila dah jadi ibu bapa... Nanti kalau Wardah ada tips2 cara mendidik anak kongsikan ya... =)

Cik Aqilah Wardah said...

Hehehe.. cik Wardah blum kahwin lagi.. :p

insya Allah, if ade ye.. :)

.:: Tinggalkan Debunga Di Sini ::.

Popular Posts

.:: Ding Dong ::.

Get widget here