Tuesday, June 28, 2011

... Cinta Perlu Berkorban?? Non-sense Okeyh!! ...

Assalamu'alaikum!!

Huahuahuahuahuaaaaaaaaaaaargghhh!! Takleh tido~ SobSobSob... :(

Dah la tak boleh tido, pastu nak mengarut pasal cinta pulak malam-malam nih... Ekekekek...
Sori, cik Wardah dilamun cinta... Hahahaha~
Dengan siapa?? RAHSIA okeyh!! ^__^

Okeh, sila jangan perasan sangat memalam buta nih.. Esok kerja ye.. Hikhikhik..

Haaa.. Mabok apa eh nak cerita cinta malam-malam nih?? Semuanya sebab kepala yang pening memikirkan cinta yang tak sudah-sudah mengganggu kehidupan hati manusia nih... Cewahhh!! ^__^




Tu dia haaa... Masjid dalam satu malam... Ada ke yang sanggup?? ^_^

Kalau bercinta, perlu pengorbanan ke?? Pengorbanan yang macam mana ek?? Kompius ah... Huhu~
Jom-jom tengok kisah-kisah di bawah... Rasional atau tak rasional pengorbanan yang dituntut dalam kisah memasing...

Kisah 1:

Ada seorang pelajar IIUM nih... Kisah ni, cik Wardah dengar dari seorang geng, yang juga dengar dari seorang kaunselor ternama di IIUM.. Hahaha... TIPU!! 
Kisah mengenai seorang gadis yang dinikahkan usai peperiksaan akhir di semester akhir.. Ni memang betul-betul habis exam tu dia punya tarikh nikah... Dalam perancangan sang suami untuk ke luar negara... Tak ingat pula atas sebab kerja atau menyambung pelajaran...

Okeyh... Tiba hari keputusan diumumkan, Allah nak uji si gadis ini tadi... Satu daripada subjek yang diambil telah GAGAL!! Tapi, oleh kerana beliau adalah pelajar di semester akhir, maka, beliau hanya perlu RESIT atau ambil semula paper tersebut.. Maksudnya, soalan yang samalah okey~ Huhu..

Sekali lagi, Allah nak uji keimanan dan keyakinan gadis ini, dia masih GAGAL untuk LULUS dalam peperiksaan matapelajaran tersebut..

Si gadis resah... Ini petanda bahawa, beliau perlu 'extend' satu lagi semester untuk menamatkan pembelajarannya sekaligus mendapatkan sijil tamat belajar beliau...
Esok, lusa beliau perlu berangkat mengikuti suami ke perantauan... Ahh.. Beliau pergi menemui kaunselor ternama tadi dan cuba untuk merungkai masalah beliau....

Akhirnya, tidak dapat tidak, beliau terpaksa jua beralah... Menamatkan mimpi dan cita-cita demi mentaati seorang suami... Okeyh, rasa nak menangis kali pertama dengar cerita nih.. Pihak A&R IIUM terpaksa menukar status beliau kepada "tidak tamat" or yang seumpamanya kerana beliau tidak hadir melapor untuk semester terakhir tersebut.. Adeh.. Lupa dah term dia apa.... Huhu..

4 tahun belajar di IIUM seakan berkecai berterbangan seakan debu-debu pasir di gurun sahara... Aiwaah~ Hahahaha... POYO!

Kisah 2:

Ohohohoho.. Kisah yang ni, masih belum tamat... 
Kisah sang Gadis belajar di bumi Anbiya'..... Sang Jejaka pula gigih mencarik wang demi meminang si Gadis tadi.. Hakhakhak.. Geli cik Wardah ucapkan ayat nih.. Huhuhu~

Kita semua tau, belajar di dalam negeri sahaja makan ribuan Ringgit Malaysia, apatah lagi yang di luar Malaysia... Tabik spring kat si Gadis yang berusaha sedaya-upaya meneruskan pelajaran biar melalui peristiwa pahit yang melanda bumi itu awal tahun ini...

Malangnya, akibat terlalu inginkan berkahwin, sang jejaka telah membuat suatu petisyen..
Kita kahwin?? Awak berentilah belajar kat sana tuh.. Belajar kat sini je.. Lagipun, dekat sikit....
Okeyh, ayat dia bukan macam tu pon.. cik Wardah reka sendiri je.. Kehkehkeh... Tapi lebih kurang lah hasrat sang jejaka tu macam tu...

Hehehe~ cik Wardah mengamuk okeyh... Baik jangan bayangkan... Huhuhu.. Ada ke patut... Mak ayah orang tu punya lah keluarkan ribu-riban nak hantar anak tu pegi belajar kasik pandai... Dia plak senang-senang je nak suh berenti...

Si Gadis ni memang dalam dilema lah kan.. Cik Wardah bagi nasihat senang je:
Kalau dia nak suruh berenti jugak, tinggalkan aje.... Mak ayah ko susah payah kerja kot nak hanta ko sampai sana... Biar cukup makan pakai segala.. Dah-dah abaikan je.. Nak exam kan?? Sila exam dengan betul-betul okeyh... Ko kawen ngan siapa pon, aku tak kesah... Tapi, tolonglah jangan wat benda-benda yang hancurkan harapan mak ayah kau dan adik kau yang comel itu okeh... I sayang you lebih tau sebab you paling jauh sekali! Huhuhu~
Kisah 3:

Cik Wardah dah pon berkorban.. Hahahaha~ Demi masa depan sendiri okeyh!! ^_^

Hahaha.... Poyo lagik cik Wardah... Okeyh, dua situasi berbeza dengan masalah yang sama!!

Haih, macam-macam kisah di dunia....

Untuk si Gadis dalam Kisah 1, moga syurga untukmu kerana taat pada sang suami...
Untuk Sayangku di Kisah 2, ingatlah, kasih ibu membawa ke syurga, setia ayah tidak bertepi, cinta Allah kekal abadi... Apapun, cik Wardah sentiasa doakan ko okeyh!! Huhu~

Kesimpulannya, cinta memang perlukan pengorbanan!! Ya!! PERLU!!

Tapi, biarlah pengorbanan tu seiring dengan kehendak syara'... Sesuai dengan pengorbanan ibu dan ayah... 

Yang penting, sentiasa sandarkan pada Allah, mohon petunjuk sebenar-benar dengan Allah.. Insya Allah, takkan sia-sia... ^_^

p/s: Yaaww~ Bunga-bunga perasan berputik lagik.. Kehkehkeh... ^_^

10 comments:

shazni hj muda said...

wah..hebat..bru seminit mu post...aku trus bace..kekeke...ehh cite yg 1st tu aku mcm cam je..ekekek...benarkah? wee~~ aku pon takley tdo..waa...cm smput je...

Sunah Sakura said...

cinta perlukan pengorbanan...pengorbanan kerana Allah itu pula perlukan mujahadah...

al_hakim said...

org tgh angau ni mmg bahaya..=P

cik nurussalwa said...

bijak2..
^_~

waRDah a.k.a QiQi said...

@shazni...

buahahaha.. aku dh agak dah!! memang pon ni yg kte dengar dari tuuuutt!! kehkehkehkeh... okeyh, aku da bgn tdo.. ^_^

@sunah sakura...

betul2.... ramai yg kecundang bermujahadah kerana Allah... na'udzubillahi min zalik... ^_^

@hakim...

sila diam!! :p

@cik nurussalwa...

Hehe.. bijak2... cantek gambo~ ^_^

FasiHaH SupiaN said...

bermujahadah ke jalan Allah itu lagi indah kan?

MataHati @ MH said...

berkorbanlah demi agama..
jgn berkorban utk sesuatu yg belum pasti...

miyuqiu said...

cite first tu cam sadis jek..

waRDah a.k.a QiQi said...

@fasihah...

betul2!! ^_^

@matahati..

yup! thats right!! ^_^

@miyuqiu..

Sadis sangat.. sedih kan??? huhuu~

tamlegend said...

cinta mmg perlukan pengorbanan tp jgnlah berkorban hnya kerana cinta Hamba...:)

.:: Tinggalkan Debunga Di Sini ::.

Popular Posts

.:: Ding Dong ::.

Get widget here